Coraz popularniejszy staje się trend „zero waste”. Czy jest możliwe, by w tym duchu przygotować wesele i co to tak naprawdę oznacza?
Zero waste oznacza niemarnowanie, ponowne wykorzystanie. Idea ta opiera się na stosowaniu określonych zasad
• odmawiaj (refuse),
• ograniczaj (reduce),
• wykorzystaj ponownie (reuse),
• recyklinguj (recycle),
• kompostuj (rot).
Chcemy naszym artykułem nieco przybliżyć Wam tę ideę i pokazać, jak możecie te zasady wdrożyć we własne przygotowania.
Miejsce – od tego najczęściej zaczynacie przygotowania do wesela. Już na tym etapie możecie wybrać obiekt, któremu zasady „zero waste” są bliskie. Napoje gazowane zmawiają w szkle, stosują papierowe słomki, starają się wyliczać zakupy, tak by nie zostawało zbyt wiele ( choć to bardzo trudne); być może mają jakąś umowę z Jadłodzielnią, która po weselu chętnie odbierze jedzenie, które jest zdatne do spożycia ( a Wy nie chcecie go zabierać). Jeśli Wy chcecie zabrać pyszności z wesela – zabierzcie pojemniki, które macie w domu, a nie plastikowe czy styropianowe jednorazówki, które najczęściej się stosuje. Chcecie obdarować jedzeniem gości – zakupcie pudełka papierowe.
Dekoracje – wypożycz nie kupuj. Coraz więcej powstaje wypożyczalni elementów dekoracyjnych na śluby i wesela. Dzięki nim nie musicie kupować tych elementów, a wykorzystać, to co oferują i potem oddać do ponownego wykorzystania przez kolejne osoby.
Kwiaty – zastąpcie je suszkami, które po tym jak ozdobią Wasze wesele mogą spokojnie wrócić do florysty lub dekorować Wasz dom. Zastosujcie do dekoracji kwiaty w doniczkach lub zioła – te z powodzeniem oddacie gościom, gdy rano będą Wam dziękować za cudowną imprezę i ozdobią nimi swoje parapety, balkony czy mieszkania.
Papeteria – niech papier do jej stworzenia pochodzi z recyklingu. Zrezygnować możecie z winietek i menu. Usadzić gości – tak – ale przygotujcie jedynie plakat, a do stołów niech goście siadają jak im wygodnie. Menu jeśli uważacie, że jest niezbędne – wydrukujcie jedno i powieście w widocznym miejscu. Numerki na stół – nie drukujcie – wypożyczcie ramki z gotowymi numerami i te postawcie na stole.
Prezenty dla gości – jeśli chcecie obdarować gości, dajcie im roślinkę lub nasionka, pyszną kawę czy herbatę w szklanym słoiczku.
Stroje – o ile garnitur Pan Młody może wykorzystać na inne okazje, o tyle suknia Młodej jest w większości jednorazowa. To też możecie zmienić, wybierając takie stroje, buty, dodatki – które śmiało będziecie mogli wykorzystać przy innych okazjach.
Zastanówcie się czy wszystko, co kupujecie jest Wam niezbędne – personalizowane wieszaki na ubranie , szlafrok z napisem Panna Młoda, stempel z datą Waszego ślubu czy topper na tort (sami uwielbiamy te detale, ale dziś piszemy o tym jak planować w duchu zero waste ;))
Wyjście z kościoła – zgadzamy się confetti wygląda pięknie, ale możecie zastąpić je żywymi płatkami, z mniejszą szkodą dla środowiska. Od gości przy życzeniach możecie poprosić o kwiaty doniczkowe, a nie cięte
Transport – 100 osób – 50 aut ( w dużym uproszczeniu). Jeśli uda się Wam zaplanować ślub i wesele w jednym miejscu – już odchodzi Wam czas ( spaliny ) potrzebny na dotarcie z kościoła na salę. Inna opcja – wynajęcie autokarów – na raz możecie przetransportować dużą ilość osób – odbierając ich z uzgodnionego miejsca zbiórki i po weselu odwożąc ich na w to samo. Tak, wiemy – mało komfortowe, ale dziś nie o komforcie ;)
Planujcie z głową! My chętnie Wam w tym planowaniu pomożemy. Zapraszamy do kontaktu: info@weselezfantazja.pl
Fotografie:
Cześć Czołem
Michał Sokołowski
Pietrzyńscy
Fotopracownia
Artykuł napisany przez konsultantów Wesela z Fantazją i serwis Gdzie Wesele. Informacje w nim zawarte zebrane są na podstawie doświadczeń i współpracy z firmami zajmującymi się słodkimi stołami. Dzięki 15 latom doświadczenia jesteśmy przekonani, że nasza pomoc będzie nieceniona podczas ślubnych przygotowań. Zapraszamy do kontaktu!