5 rzeczy, o których musisz pamiętać przy wyborze filmowców i fotografów na Twój ślub i wesele

5-rzeczy-o-ktorych-musisz-pamietac-przy-wyborze-filmowcow-i-fotografow-na-twoj-slub-i-wesele

Witaj w kolejnym materiale z serii „Ślub w obiektywie” dzisiaj poruszymy ekstremalnie ważny temat, którym jest podstawowa weryfikacja firmy lub osoby, którą chcemy zatrudnić do realizacji reportażu z naszego ślubu i wesela. Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że nie sposób wyczerpać wszystkich aspektów w jednym filmie lub artykule, dlatego też powinniśmy mieć świadomość, że takich elementów jest więcej. W tym odcinku skoncentrujemy się na 5 obszarach równolegle wyjaśniając dlaczego powinny one być istotne dla każdej Pary Młodej. Pomoże to Wam zweryfikować większość usługodawców na rynku i zabezpieczyć własne interesy. Gotowi? Zaczynajmy!

Rada1: Bezpieczeństwo danych: naturalnie każdy fotograf posiada przy sobie minimum dwa aparaty: zazwyczaj na jednym z nich ma zamontowany teleobiektyw, a na drugim tzw. szeroki kąt. Pierwszy z obiektywów umożliwia nam zrobienie pięknych zbliżeń, a drugi uchwycenie szerszego kąta widzenia, który sprawdzi się doskonale w przypadku np. zdjęć grupowych. Poza tymi podstawowymi aparatami nazywanymi w żargonie fotograficznym „puszkami” każdy fotograf powinien mieć backup – czyli zapasowy aparat na wypadek awarii jednej z podstawowych puszek. To jest standard (również w Polsce).

Standardem na świecie jest również korzystanie z aparatów, które posiadają backup danych – zazwyczaj w formie slotu na dwie karty pamięci. Niestety zabezpieczenia i sprzęt są coraz nowsze, mniej zawodne, ale nadal zdarza się, że niezależnie od fotografa czy samej puszki – karta pamięci ulegnie awarii. Często uniemożliwiając odzyskanie wszystkich lub części zdjęć. Temu służy drugi slot na karty pamięci, dzięki któremu w czasie rzeczywistym zgrywana jest równolegle zapasowa wersja zdjęć. Dzięki takiemu rozwiązaniu – fotograf i filmowiec minimalizuje ryzyko utracenia danych.

Jaka lekcja płynie z tego dla nas? Jeżeli rozważamy zatrudnienie firmy fotograficzno-filmowej – zapytajmy „ile slotów pamięci i na ile kart równolegle będą nagrywane filmy i robione zdjęcia”. Nie dajmy sobie również wcisnąć bajek amatorów, że jeszcze nigdy im niepadła karta. To prawda – karty ulegają awarii stosunkowo rzadko. W moim doświadczeniu najpierw przez ponad 10 lat nie uległa awarii żadna, aż jednego roku – poległy trzy karty na placu boju. Profesjonalista w przypadku reportaży nie podejmie takiego ryzyka.

 

Rada 2: Przewaga w słabym oświetleniu: Zapytajmy reprezentanta firmy: „Jakie matryce posiadają aparaty, którymi wykonują Państwo zdjęcia?”. Na tym etapie chcemy dowiedzieć się, czy firma korzysta z tzw. „pełnej klatki”, która daje szereg przewag, czy też z jakiś innych mniejszych matryc (np. APS-C, czy micro 4/3). W naszej praktyce korzystamy z pełnych klatek – jakie ma to znaczenie? Zazwyczaj dzięki większej matrycy, piksele na niej są większej wielkości i mogą przyjąć więcej światła – owocuje to zdecydowanie lepszym możliwym do osiągnięcia obrazem w tzw. słabym oświetleniu. Słabe oświetlenie bardzo często występuje w kościele, a już zdecydowanie w przeważającej większości przypadków na salach weselnych. Korzystanie z mniejszych matryc niesie ryzyko, albo dużo ciemniejszych zdjęć, albo pojawienia się na naszych zdjęciach tzw. szumów, które przedstawiłem w filmie dołączonym do tego artykułu. Zdjęcia z szumem muszą zostać poddane procesowi odszumiania przez co tracimy ich wyrazistość i detale.

Rada 3: „Jakie światło posiadają obiektywy, z których Państwo korzystacie?”

Będą przy temacie low lightu warto zapytać wykonawcę o jasność obiektywów. Naturalnie parametrów samych obiektywów jest wiele, ale bardzo mocno upraszczając sprawę, bo nikt przecież nie wymaga od Ciebie profesjonalnej znajomości każdego dostępnego na rynku obiektywu – warto zapytać o światło danego obiektywu wyrażane parametrem „f” – im jaśniejszy obiektyw czyli np. ze światłem 1.4, czy 1.8 – tym lepiej zazwyczaj będzie radził sobie w trudnych warunkach oświetleniowych. Również dzięki obiektywom np. f2.0 czy f2.8 możliwe jest uzyskanie często pożądanego efektu rozmycia tła. Niestety obiektywy o słabszym parametrze „f” mogą mieć problemy w słabszym świetle np. z działaniem systemu autofokusa. Jeżeli jeszcze nie boli Cię głowa od technikaliów, to warto również zapytać o zakres ogniskowych. Każdy fotograf i filmowiec powinien posiadać pełen zakres ogniskowych, by móc uzyskać różnorodne kadry.

Rada 4: Trywialne lecz zaskakujące kwestie.

Zostawimy za sobą kwestie techniczne i przejdźmy do rzeczy z pozoru oczywistych. W przypadku, gdy spodziewamy się gości anglojęzycznych warto zadać pytanie o znajomość angielskiego i liczyć, na to że nie usłyszymy w odpowiedzi „Yest, I don’t”, poza jeżykiem możemy również naciąć się na delikatnie mówiąc nieadekwatny strój fotografa lub filmowca w dniu naszego wesela. Poważnie – niestety zdarzają się sytuacje, że ludzie przychodzą w krótkich spodenkach czy sandałach. Spotkamy również firmy, które starają się jako standard wprowadzić ujednolicone stroje, ale rzadkością nie są np. białe polówki i np. radio walkie-talkie rodem ze sklepu budowlanego do porozumiewania się z resztą zespołu. Dlatego dla świętego spokoju warto zadać pytanie, w jakim stroju można spodziewać się Państwa w czasie ceremonii ślubnej?

Rada 5: Prawne zabezpieczenie naszych interesów, czyli „z kim właściwie rozmawiamy?”

Po drugiej stronie zawsze jest człowiek – jednocześnie duże znaczenie ma, czy naszym fotografem lub filmowcem jest osoba prywatna, wykonawca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, czy też spółka. Dlaczego?

Po pierwsze ze względu na nasze bezpieczeństwo: w przypadku przysłowiowego „Pana Henia” – nasz poziom zabezpieczenia i gwarancji wynosi ZERO. Nie mamy zbytnio mocy dochodzenia jakikolwiek praw, ba… często nawet nie mamy umowy „bo po co… Pan Henio jest świetnym specem, który dorabia sobie od 10 lat i zawsze przyjeżdża i jest OK” – zdecydowanie odradzam pod każdym możliwym względem nawiązywanie takiej „współpracy”.

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej – jest troszkę lepiej. Teoretycznie dana osoba odpowiada również własnym majątkiem. Jednocześnie nasz poziom bezpieczeństwa i zabezpieczenia prawno-praktycznego nadal pozostaje na niskim poziomie. Dlaczego? Ponieważ rozmawiamy z jedną osobą – osobą, która może zachorować, osobą której odpukać coś może się przytrafić. Nikt nie stawia funkcjonowania całego mechanizmu na jednym ogniwie, któremu zawsze coś może się przytrafić, przez co nie zjawi się na ślubie. Kolejna kwestia, to dochodzenie ewentualnych roszczeń – w naszym kraju nadal dosyć łatwo zamknąć z dnia na dzień lub ogłosić upadłość JDG.

Powyższe zagrożenia w mniejszym stopniu dotyczą Spółek – zamknięcie takiej działalności z dnia na dzień czy ogłoszenie jej upadłości nie jest aż takie łatwe, gdy połączymy ten fakt z np. 4 czy 15 fotografami lub filmowcami, którymi dysponuje dana firma, to i grypa i inne wirusy lub losowe wypadki niestraszne, bo zamiast Osoby A – wysłana do Was zostanie Osoba B – w ramach tej samej realizacji, przez dokładnie tę samą firmę.

Dodatkowo w przypadku firm – możemy za pomocą NIPu sprawdzić „historię” firmy – czy jest to „świeżynka” na rynku, która działa od dwóch, czy trzech lat – nie posiadając doświadczenia, a tym samym tracąc punkty na wymiarze wiarygodności, czy też spółka, która funkcjonuje na rynku dziesięć lat.

Mam nadzieję, że poruszone 5 porad w tym artykule i filmie z serii „Ślub w obiektywie” pomogą w wyborze sprawdzonej i dobrej jakościowo firmy, która zrealizuje fotograficzny i filmowy reportaż z Waszego wspaniałego ślubu i wesela. Do zobaczenia w kolejnych materiałach z naszej serii stanowiącej poradnik dla Par Młodych po rynku usług foto-video. Jeżeli masz jakieś pytania – pisz śmiało w komentarzach! Wybieramy najlepsze i będziemy odpowiadać na nie w naszych video-odpowiedziach.

Twórcą porad i podpowiedzi w formie filmów i artykułów w serii „Ślub w obiektywie” – stanowiącym poradnik dla Par Młodych po rynku usług fotograficzno-filmowych jest Olaf Sawajner – współwłaściciel firmy Grande Cru Sp.z o.o. oraz serwis GdzieWesele.pl



Treści zostały przygotowane w oparciu o nasze doświadczenie, o którym może świadczyć fakt, że jesteśmy w 30 najlepszych na świecie fotografów spośród wielomilionowej listy zgłoszonych -jako finaliści jednego z najbardziej prestiżowych konkursów fotograficznych IFPC 2019. Nasze prace wystawiane są na całym świecie, w tym w lutym 2020 r na największej światowej wystawie w Japonii CP+2020. Regularnie jesteśmy również wyróżniani w międzynarodowych konkursach i festiwalach filmowych, tylko w 2019 roku kilkunastokrotnie m.in.: Las Vegas Global Film Festival USA 2019, Music Shorts Film Festival USA 2019, Lift-Off Global Festival Pinewood Studios USA 2019 i in,. Tylko w 2019 r towarzyszyliśmy około 60 Młodym Parom w ich najważniejszym dniu.